Onderwerp:
We waren maandag te gast in Halle bij de KBDB om de aanstelling van het nieuwe bestuur mee te kunnen maken. De dag begon met een Buitengewone Algemene vergadering met eigenlijk maar één agendapunt: de statuten van de KBDB dienen aangepast te worden. Iets wat eerder niet kon ten gevolge van een bewaarschrift van de raadsman van dhr. Boudewijn De Bosscher.
Om het simpel te stellen: de algemene vergadering was in het verleden reeds verantwoordelijk voor het benoemen van de nationale mandatarissen alsook het behandelen van eventuele klachten betreffende de verkiezing van deze mandatarissen. Nu moest echter het woordje provinciale daar nog aan toegevoegd worden aangezien de algemene vergadering deze nu ook benoemt en eventuele klachten hieromtrent behandelt.
Voorzitter Bodengien vroeg om hierover een geheime stemming te houden (waar hij als voorzitter recht op heeft). Het voorstel werd weggestemd (2 onthoudingen, 10 stemmen voor en 6 stemmen tegen en dus niet de benodigde twee derde meerderheid). Juliaan De Winter opperde dat, gezien de vergadering deze statutaire wijziging niet goedkeurde, de vergadering dan ook niet bevoegd was de klachten te behandelen en de nieuwe mandatarissen te benoemen.
Meester Vercammen, de advocaat van de KBDB die juridisch adviseur Dominique Charlier verving wegens ziekte, stelde dat de vergadering deze bevoegdheid wel had, omdat het verkiezingsreglement deze materie ook dekt en dit hierin specifiek beschreven staat. Maar hij stelde ook dat deze vraag nu niet beantwoord moest worden, maar tijdens de tweede statutaire algemene vergadering later op de dag.
Tweede Statutaire vergadering Algemene vergadering
Penningmeester Patrick Cherain bracht een uitgebreid verslag van de boekhouding. Helaas, zoals steeds kregen wij van de pers alle cijfers wel te horen, maar kregen wij niets op papier. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk hier duidelijke cijfers over te geven. Wij blijven dit een absurde situatie vinden, vooral omdat de KBDB een vzw is waarvan de boekhouding openbaar is. Het nieuwe bestuur zou later op de dag transparantie prediken, wij hopen dat ze van dit euvel werk zullen maken.
De KBDB is voorlopig financieel gezond maar er moet rekening gehouden worden met het feit dat het ledenaantal ieder jaar met 3 tot 4% achteruit gaat, en dus ook de inkomsten. Er volgde een heel pleidooi over manieren om meer inkomsten te genereren en minder kosten te maken. Allemaal goedbedoeld en heel mooi, maar een beetje overbodig, laat en vreemd vinden wij. Het is immers aan de nieuwe bestuursploeg hierover beslissingen te nemen en zij zullen ongetwijfeld hun eigen ideeën hieromtrent hebben.
Belangrijkste punt voor de doorsnee melker is dat, na toch ook weer een heftige discussie, de prijs van de ringen behouden blijft.
1-150 ringen : € 1
151-300 ringen : € 3
301+ ringen : € 5
Dany Vandenberghe vroeg het woord en gaf aan dat hij samen met 5 andere leden van de algemene vergadering (leden die allen herverkozen waren) principieel tegen zou stemmen omdat zij niet verantwoordelijk wilden gesteld worden voor beslissingen van het uittredend bestuur.
Hierna was het middagpauze waardoor we niet letterlijk maar wel figuurlijk op onze honger bleven zitten. Laten we wel wezen, iedereen zat te popelen om het aantreden van het nieuwe bestuur te kunnen meemaken.
Na de pauze was het dan eindelijk zover. Er moest gestemd worden of de vergadering bevoegd was om de klachten te behandelen en om de nieuw gekozen mandatarissen te benoemen. Wat hierna volgde was een beetje een circus zoals we wel vaker zien in de Belgische politiek. Er werd gestemd of de vergadering de klachten mocht behandelen, er werd gestemd of de vergadering de benoemingen mocht uitvoeren en er werd zelfs gestemd of er mocht/moest gestemd worden, allemaal geheime stemmingen.
Na heel veel vijven en zessen was de uitslag betreffende de benoemingen 8 stemmen voor, 8 stemmen tegen en 2 onthoudingen. Er was dus geen meerderheid en de benoemingen konden niet plaatsvinden. Dit zou echter een volledige blokkering van de KBDB ten gevolge hebben. Luc De Backer kwam met het voorstel om hier een tweede maal over te stemmen. Dit mocht, mits er eerst gestemd werd of er mocht gestemd worden (hopelijk bent u nog mee!).
Er volgde nog een kort overleg met meester Vercammen, Bodengien liet zijn eis om een anonieme stemming vallen en uiteindelijk werd er met handopsteking unaniem beslist dat de vergadering wel degelijk bevoegd was. Als laatste agendapunt onder het “oude” bestuur werden dus alle provinciale en nationale verkozen mandatarissen benoemd.
Er werd vervolgens gevraagd wie kandidaat-voorzitter was. Bodengien stelde zich kandidaat om zijn kiezers te bedanken voor hun steun, al besefte hij dat hij deze stemming niet zou winnen. Tegenkandidaat was Johan De Schouwer. De Schouwer werd verkozen en nam het voorzitterschap op zich en leidde vanaf nu de algemene vergadering.
Pascal Bodengien nam afscheid en dankte de mensen met wie hij al die jaren had samengewerkt. Hij wenste het nieuwe bestuur veel succes maar gaf wel mee wat teleurgesteld te zijn dat er in aanloop van de verkiezingen op de man werd gespeeld. Ook dit is politiek natuurlijk.
De kersverse voorzitter nam daarna het woord en stelde dat hij zich wilde opstellen als een primus inter pares (de eerste onder gelijken). Hij wil een voorzitter zijn die zich niet boven de mensen stelt, maar er tussen. Hij is er zich van bewust dat zijn nieuwe ploeg een zware uitdaging wacht. Tot slot wil hij zijn verkiezingsbeloften van eerlijkheid, vereenvoudiging en transparantie proberen waar te maken.
Deze mensen werden verkozen tot nieuwe raad van bestuur:
Nationale voorzitter : Johan De Schouwer, 13 stemmen (7 stemmen Bodengien)
Nat. ondervoorzitter (Nederlandstalig): Dany Vandenberghe (18 stemmen voor, 2 tegen)
Nat. ondervoorzitter (Franstalig) : Marius Boboc (18 stemmen voor, 2 tegen)
Nat Penningmeester : Erik Joris, 12 stemmen (Geert Schotte 8 stemmen)
Juridisch raadgever : Gino Hoebrechts (14 stemmen voor, 6 tegen)
Eén van de twee ondervoorzitters moest verkozen worden tot voorzitter van het Nat. Sportcomité, maar Marius Boboc gaf zelf aan de kandidatuur van Dany Vandenberghe te steunen waardoor deze dus met 18 tegen 2 stemmen verkozen werd.
Er werden ook nog 3 censoren verkozen: Hendrik Wynant, Jan Schepens en Boris Burniat.
De leden van de Promotiecommissie werden benoemd.
Alleen het benoemen van de nationale adviesraad voor elektronisch constatatiesystemen werd uitgesteld omdat het vorige bestuur de kandidaturen nog niet had bevestigd. Voorzitter (van betreffende raad) Luc De Backer vroeg of dit een probleem was voor de voorlopige werking van deze adviesraad aangezien die de komende weken druk aan de slag moet. De nieuwe voorzitter gaf aan dat dit geen enkel probleem was. Hun benoeming staat immers niet ter discussie, ze werd gewoon vooruitgeschoven.
Een bewogen dag was weer achter de rug. De nieuwe ploeg zal zich nu mogen gaan bewijzen. Wij wensen hen veel succes!
De nieuwe bestuursploeg bestaat uit:
Nat. voorzitter: Johan De Schouwer met 13 stemmen (Pascal Bodengien 7 stemmen)
Nat. ondervoorzitter (Nederlandstalig) en voorzitter Nat. Sportcomité: Dany Vandenberghe (18 van de 20 stemmen)
Nat. ondervoorzitter (Franstalig): Marius Boboc (18 van de 20 stemmen)
Nat. Penningmeester: Erik Joris met 12 stemmen (Geert Schotte 8 stemmen)
Juridisch raadgever: Gino Hoebrechts (14 van de 20 stemmen)
Raden van bestuur van de Vlaamse PE’s 2025-2031
Vlaams-Brabant:
Voorzitter: Rudi Joossens
Vicevoorzitter: Cedric Sente
Secretaris: Matthias Coel
West-Vlaanderen:
Voorzitter: Peter Callebert
Vicevoorzitter: Paul Haesaert
Secretaris: Patrick Duyck
Oost-Vlaanderen:
Voorzitter: Geert Schotte
Vicevoorzitter: Bart Piens
Secretaris: Rony Noteboom
Limburg
Voorzitter: Tony Martens
Vicevoorzitter: Eric Moors
Secretaris: Koen Vanmeert
Antwerpen
Voorzitter: Tom De Rijck
Vicevoorzitter: Peter Baeten
Secretaris: Gunther Ceulemans
Auteur:






