Persmededeling IVPA Belgium

Onderwerp:

IVPA BelgiumBeste duivenliefhebber,

De duivensport zit in woelig vaarwater in België en de EU. Zie hiervoor ook persbericht van de KBDB.

Zo is er opnieuw vogelgriep, nu ook in een pluimveebedrijf in Menen, gelukkig is het op dit moment nog geen speelseizoen. De epidemie is zich sinds vorige winter vanuit Oost-Europa verder aan het verspreiden en is dus nu opnieuw terug in onze streken door de trek van de watervogels. Heel recente studies door o.a. ons Belgisch referentielabo Sciensano - indertijd o.a. gesponsord door het FCI en crowdfunding - tonen hoopvolle resultaten om proberen uitzonderingen te bekomen voor onze duiven qua restrictiemaatregelen.

De nieuwe transportwetgeving volgens EU richtlijn die ingaat op 21 april 2021 zorgt ervoor dat de duivensport niet meer zou kunnen doorgaan door bijvoorbeeld o.a. een verplichte quarantaine periode van 3 weken voor dieren vooraleer vervoerd te worden naar een ander EU land. Wij zijn een klein land en moeten de duiven in een ander EU land kunnen lossen, dus dit zou het organiseren van duivenwedstrijden onmogelijk maken.

Redenen genoeg om samen te zitten met bevoegde instanties om er alles aan te doen om onze duivensport te beschermen.
De KBDB en IVPA Belgium (International Veterinary Pigeon Association Belgian branch) zal in de eerstkomende weken, een (online) meeting hebben met het FAVV, Sciensano en andere instanties. Wij wensen de KBDB te bedanken voor de gezamenlijke inzet.

De IVPA is een internationale beroepsvereniging van dierenartsen, professoren en andere academici die zich bezighouden met geneeskunde voor duiven. De IVPA organiseert congressen en andere nascholingen voor dierenartsen, geeft een wetenschappelijke tijdschrift (The Messenger) uit en werkt samen met FCI en andere bevoegde instanties om wereldwijd haar belangen als duivendierenartsen en duivensport te verdedigen. IVPA Belgium verenigt de Belgische duivenartsen en is een voortzetting van de reeds een tijd bestaande vereniging van belgische duivendierenartsen.

We houden jullie uiteraard op de hoogte van de resultaten van deze meetings.

IVPA Belgium,
Pascal Lanneau, vice president IVPA,