GEBR. BRUGEMANN - Magische prestaties op Barcelona

Liefhebber: 

Het navigatiesysteem tekent de route uit... 180 kilometer over de weg, van Antwerpen tot Assendelft. De toon is gezet. Hoe groot is de bewondering voor die machtige fondduiven van de gebroeders Brügemann die op de grootste afstanden zoveel naam hebben gemaakt op de zwaarste fondvluchten.

Assendelft is een lintdorp boven Amsterdam, in de provincie Noord-Holland. het is een gezellige drukte op het erf van hun fraaie woonboerderij. De Brügemannen zijn echte familiemensen. De ogen van Peter (60 jaar) en Jos (56 jaar) blinken als ze over hun opa en vader praten. Colinda en Lana (de vrouw van Jos en hun dochter) zijn bezig met de paarden en Mila (de vrouw van Peter) zorgt voor koffie. De duiven zitten boven de paarden. Het hele complex is een gerenoveerde oude koeienstal. Geen luxe maar functioneel en gezond. De gezellige drukte op het erf komt door hun kaashandel. Oudere broer Cees en zijn zoon Tim zitten ook in de kaas. Met hun kaaswagens is de familie een vertrouwd gezicht op vele markten. Het draait super, de laatste vijf jaar een verdubbeling. Het is hun lust en hun leven. Bezuinigen op kaas doen Hollanders niet hoor, zegt Peter met een brede glimlach. 

AFSTANDEN BARCELONA
Barcelona 1277 km (2020)
Barcelona 1229 km (2021-2022)
Perpignan 1106 km
Pau 1087 km
Sint Vincent 1079 km
Narbonne 1047 km
Agen 995 km
Bergerac 904 km

Met veel plezier vertellen de mannen over het ontstaan van de succesrijke kaashandel.
“Grootvader Cor werkte als arbeider voor een hongerloon op een ouderwetse windmolen. Hij wilde zich uit de armoede wroeten en kocht met zijn weekloon, dat eigenlijk bestemd was om zijn gezin te onderhouden, een paar kleine kazen bij de plaatselijke kaasfabriek. Dit was voor WO II. Je moet het maar doen: tien kinderen onderhouden, keihard werken en na het werk kaas in plakken snijden en verkopen... Iedere keer was hij blij als op het einde van de week met een paar centen winst alles verkocht was. We hebben een mooie foto uit die tijd. Opa poseert met zijn nieuwe bakfiets en kroostrijk gezin. Ook vader Lau ging in de kaashandel. En wij dus ook.

Vader was ook een echte duivenman. Als jonge jongens liepen we al achter vader door het duivenhok. De reisjes naar België voor snelle duiven zullen we nooit vergeten. Die duiven deden het goed (o.a. Generaal Kampioen tegen 18.000 leden NABvP in 1983). Rond 1985 kwam de omslag. We waren een beetje uitgekeken op de snelle vluchten en vonden een nieuwe uitdaging. Zware fond. 
Hiervoor werden uitslagen uitgeplozen. Geschikte fondduiven vonden we bij Hein en Huib Oostenrijk in Heiningen. Hier kochten we drie stamduiven, “De 85” 79-7993685, “De Wegvlieger” 82-826009 en “De Oude 62” 78-7871062. Deze “Oude 62” vloog in Heijningen. 11e nat. Marseille en 18e, 25e en 30e nat. Perpignan. Aan het Oostenrijksoort hebben we veel te danken in combinatie met duiven van J. Moerman, Wateringen (ras Wim Muller), G. van de Kruk, Steenbergen en Reekers, Vriezenveen. Dat is onze oerbasis. Helaas kon vader Lau onze doorbraak op de internationale vluchten niet meemaken. Hij stierf in 1987.”

 kaas!Orhan en Myra en vele anderen

Peter en Jos zijn schoolvoorbeelden van het spreekwoord “wat goed is komt snel”. Als twintigers werden ze wereldberoemd met duiven als “Orhan” (12e nat. Perpignan ’92, 5e nat. Barcelona ’93). “Orhan” opende in Noord-Holland nieuwe horizonten. Twee weken voor Orhans 5e nat. Barcelona vloog “Chiba” 3e nat. Pau. Een jaar later waren ze er opnieuw met o.a. 8e nat. Barcelona (“Myra”) en 3e nat. Pau (“Tycha”). Alles gespeeld op nest. Alles zo simpel mogelijk. Dat ging (gaat) gewoon niet anders met een druk bedrijf. Poetsen? Geen tijd voor.

“In het begin van de jaren ’90 was van Barcelona amper sprake in Noord-Holland. In vergelijking met vandaag was het de prehistorie (toen ca. 100 duiven, vandaag dik 500). De club moest de duiven aanleveren in het centraal punt in Vught. Op een onvergetelijke dag viel onze bus zonder benzine en stonden we langs de weg.”
“Onze aanpak was anders dan bij vele anderen. Dit kreeg veel aandacht. Wellicht ook door de prestaties. In ’96 werden alle oude duiven verkocht met De Duif (Jan Hermans). Met veel succes op vele plaatsen. In ’98 waren we terug met de tweelingzusjes “Sumari” en “Sumara” (10e en 18e nat. Barcelona’98).”
“Het is lang geleden maar onze principes zijn gebleven. Drogemestmethode en alle duiven spelen op nest. Dit is noodzaak. Onze kaashandel primeert. De kaas geeft ons gemoedsrust als duivenmelkers. Iedere duivenmelker moet tegenslagen verwerken. Wij vloeken drie keer en gaan naar bed. De volgende dag zijn we het vergeten. Dat is anders als de focus volledig op duiven ligt. Maar ieder zijn hobby natuurlijk.”

Brügemann allerlei

In de winter gaat er gerst door het voer (tijdens het seizoen nooit gerst). Altijd volle bak. 
De winter is een periode van rust. Vliegdoffers en vliegduivinnen zitten samen op het hok op kapelletjes (gesloten nestbakken). Dan verdwijnt de drift. Ook in de winter 1 keer per week los. Gelukkig hebben we geen last van roofvogels.
Bij de kwekers doen we het anders. Duiven vroeger scheiden en koppeling met kerstmis om vroege jongen te kweken. Deze krijgen een goede leerschool (voor de ondervinding spelen op veel vluchten). Opleren is bij ons vaak in de week. (dinsdagavond inkorving) Alles uit gemakzucht: de duiven hoeven niet over de antenne en komen alleen thuis Als we thuiskomen van de markt zien we het wel. En niet vergeten: vrijdag en zaterdag is op de markt 80% van de omzet.
“Wij waren niet blij met de maatregel ZLU-vluchten los op vrijdag. Voordien kwamen we zaterdagmiddag thuis van de markt en lieten alle stress los. Gezellig een biertje drinken en wachten tot er een duif kwam. Vrijdaglossingen passen hier niet in. Zaterdagmorgen is ons drukste moment.”
“De laatste twee weken voor de inkorving van een marathonvlucht proberen we ze vet te mesten (met vetrijk voer). Twee keer per dag een nieuwe bak voer zodat ze uit kunnen zoeken.
Trainen is 1 keer per dag, na 6 uur ’s avonds maar een vaste klok hebben we niet. Overdag laten we de duiven niet los. Dan gaan ze gemakkelijk naar het veld.
In de winter iedere week een bad in de ren. In het voorjaar als de duiven terug iedere dag los komen jagen we hen op met de vlag. Als ze het ritme vast hebben trainen ze vlot een vol uur. Dit is een must.”

BARCELONA 2020-2021-2022
Barcelona 2020 (1277 km)
Nat. 4.477 d.: 3e
Internat 12.315 d.: 4e
Prov. 514 d.: 1e 
Barcelona 2021 (1229 km)
Nat. 4.838 duiven 69 mee 27 prijzen (22 prijzen 1 op 10)
7, 46, 75, 86, 88, 108, 116, 126, 147, 162, 184, 207, 212, 223, 249, 255, 268, 287, 290, 370, 458, 464, 504, 510, 656, 692 en 938. 
Internat. 16.485 duiven
45, 152, 209, 237, 243, 288, 297, 318, 359, 388, 433, 489, 506, 523 enz.  (29 pr.)
Internat. 5.840 duivinnen
93, 108, 134, 137, 158, 185, 205, 216, 250, 252, 286, 288, 290 enz.
Barcelona 2022 (1229 km)
Nat. 4.842 duiven 63 mee 26 prijzen (15 prijzen 1 op 10)
20 duiven door op zaterdag (eerste koppel om 14u44 en 14u49)
59, 65, 87, 98, 172, 239, 310, 311, 312, 340, 356, 392, 396, 417, 462, 668, 704, 746, 769, 873, 1011, 1017, 1022, 1058, 1074, 1125.
Meeste prijzen nationaal  Nederland

NL08-5810021 “Myloe”Nieuwe stamduif Myloe

Door het groeien van het bedrijf volgde een verhuis. 2013 was het laatste jaar op het oude adres. “Myloe” gaf de aftrap op Barcelona... 1e prov. met 50 minuten los (17e nat). Enige tijd later viel “Einar” (79e nat. Barcelona). We zullen hen later in de reportage nog tegenkomen in de pedigrees van de jongste generatie. Door de verhuis ging de Barcelonaploeg van 2013 op de kweek. “Myloe” stopte helaas vroeg met leggen. Haar kinderen zijn nu de beste kwekers. 
“77 van Myloe” is moeder van “The Contender” 3e nat. / 4e int. Barcelona ’20.
“06 van Myloe” is moeder “Atasan” 7e nat. Barcelona ’21 (drie broers en zussen van “Atasan” winnen 88, 108, 148 nat. Barcelona ’21). De vader van dit viertal is “Einar” (79e nat. Barcelona). 
“76 van Myloe” is vader “Sayang” (59e en 265e nat. Barcelona ’22 en ’21).”
“Myloe” komt uit “Broer Latoya” (uit zoon “Orhan” x dochter “Chiba”) x duivin J. Roelofs. “Myloe” was gekoppeld met de vliegdoffer “Pashmar” (uit “Bonte Roelofs” x kleindochter “Orhan”). 
Peter en Jos zijn erin geslaagd de oude lijnen vast te houden (voor een stuk teruggehaald bij Ys Kaptein, Gebr Hagens en Wim Kooreman). Het pakt als kaas op de boterham op duiven van o.a. Jan Roelofs (Montarkoppel), Mike Peereboom (zoon “Marseilleduivin” 4e en 12e nat. Marseille) en Cor de Heijde (inteelt “Klamper” uit “Broer Perpignan” x “Barcelonaduif”, de wonderbare duivin bij Cor).

Jopeke

Jos “Een speciale plaats in ons duivenhart is voor “Jopeke”. Ook de omstandigheden waren uitzonderlijk. Om 5 uur ’s morgens keek ik op mijn telefoon of er al een melding van Bergerac was. Maar geen nachtvlieger die keer. Ik legde mijn mobieltje neer en toen piepte die telefoon opnieuw. En ook die van Colinda. We gebruiken Unikon-web. We hadden er eentje van Bergerac. Ook Peter en Mila kwamen naar buiten gelopen. Dan sta je daar (in je onderbroek) met vier bij het krieken van de dag. We hadden het idee: straks als Nederland wakker wordt, vindt er vast nog iemand een nachtvlieger op het hok. Maar niets was minder waar. “Jopeke” bleef in poleposition. Eerste nationaal Bergerac tegen 16.336 duiven. In “Jopeke” zie je de beginletters van onze drie voornamen Jos, Peter, Kees. In zijn afstamming 11 (elf) keer “Orhan”.”

Wereldras Brügemann

Iedere Barcelona komen we Brügemann-duiven in de kopgroep tegen. Helaas hebben Peter en Jos nooit de behoefte gehad om alle referenties op te lijsten. Een opsomming uit het blote hoofd is al indrukwekkend genoeg!!
1e internat. Barcelona ’11 (Boogaard-V. Buuren, Amsterdam), 2e en 4e internat. Barcelona met moeder en dochter (Willem v.d. Velden, Boskoop), 1e nat. St. Vincent België 2006 (Luc en Hilde Sioen), topuitslagen op Barcelona bij Gebr. Hagens (“Angelo”, 17e nat. Barcelona en “Gijs”, 7e nat. Barcelona), Paul Callens, Heestert (1e nat. Perpignan 2020), Filip Porrez, Kruishoutem (1e internat. asduif Barcelona ’19-’20), (Callens en Porrez beide via Hugo De Jonghe), Cor de Heijde, Made (1e internat. asduif Barcelona ’13-’14 “Naomi” en supervlieger en -kweker “Jonge Don Michel”), Ys Kaptein, Akersloot (1e, 2e en 1e Keizer Grote fond ZLU in ’17, ’18 en ’19), Ed Maat, Limmen (1e int. Pau/Mont de Marsan ’17), W. Kooreman, Kloosterzande (1e nat. Narbonne ’18), W. Muller, Wilhelminadorp (1e nat. Barcelona ’19), Raf Stynen, Geel (1e int. Barcelona duivinnen ’18 + Gouden Vleugel, inteelt “Angelo”, Gebr. Hagens), Jelle Jellema (3e int. Barcelona ’14 met “Sylvie”) enz.

Barcelona ’21 en ’22

Twee zware maar eerlijke Barcelonavluchten. Zo mogen we de twee jongste Barcelonas wel omschrijven.

In 2021 werd zondagmorgen om 6.45 gelost (twee dagen uitstel). De duiven kregen ideale vliegomstandigheden met een wolkeloze hemel. De wind kwam lichtjes uit het oosten. De internationale overwinning was voor niemand minder dan “Barcelona Ben” van Robert Ben uit Calais (nieuwe eigenaar Hiroshi Kijima, Japan). In Assendelft viel de eerste duif om 9.59 op het hok (7e nat.). Na deze absolute kopduif was het even wachten maar toen vielen de duiven dik: 11.13, 11.36, 11.43, 11.44, 11.54, 11.56 en 12.01. Een werelduitslag.
Peter: “In onze ogen was onze ploeg er klaar voor. Daarom gingen we met de grote mand. Maar liefst 69 duiven in ’21 (62 stuks in ’22). Opvallend genoeg pakken we veel doffers bij onze eerste duiven.

Ook over de prestatie op Barcelona ’22 zijn we tevreden. Bij de inkorving hadden veel deelnemers angst van het voorspelde bloedhete weer, maar dat viel mee. De duiven kwamen fluitend naar huis met aankomsten om 14.44, 14.49, 14.58, 15.05, 15.56 enz. Totaal 26 prijzen (meeste prijzen in Nederland). De vroegste aankomsten waren “Sayang” (59e nat., kleindochter “Myloe”) en “Black Ys” (65e nat. ’22, 45e nat. ’21). Een duivin en een doffer dus. Het belangrijkste is dat de duif het talent heeft. En wilskracht om bergen en dalen en hitte of regen te trotseren en 1229 km te vliegen.”

Einde van een tijdperk

Het grote nieuws is al enkele maanden bekend: 2022 is het laatste jaar van de gebroeders Brügemann. Het huidige perceel wordt ontwikkeld voor woningbouw. Jos en Peter gaan verhuizen en op hun nieuwe adres op eigen naam (Peter samen met Mila, Jos met Colinda) vliegen. De volledige vliegploeg wordt verkocht in januari met De Duif.

Auteur: 

Zircon - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.